Project motorwissel 4.2 XK motor - Deel 1, Februari 2018)
  Het gaat dan toch eindelijk gebeuren, mijn XJ6 Series 3 krijgt een andere 
  motor. De auto staat nu nog even in de winterstalling, een mooie gelegenheid 
  dus om de nieuwe motor aan te gaan pakken. Links de nieuwe motor net 
  opgehaald. Hij is wel een jaartje ouder dan mijn huidige, maar dit terzijde.
  De reden van vervangen is dat er nog steeds een rammel / tik in het blok zit. 
  Als je wat met het toerental speelt lijkt het of er een knikker in de 
  verbrandingsruimte mee ligt te stuiteren. Ik ga de oude motor wel helemaal 
  demonteren, dat is heel interessant om te doen en misschien ontdek ik dan 
  ook gelijk waar het probleem vandaan komt.
  Een eerdere revisie van de kop gaf wel verbetering, maar mocht voor deze 
  klacht niet baten. En om dit te onderzoeken moet de motor er uit en dan 
  wordt het meestal toch een volledige motorrevisie.
  De nieuwe motor komt uit een late Series 2 en is in een goede staat. De 
  compressie is koud gemeten 9,6 met maar weinig verschil tussen de cilinders 
  onderling. Oliedruk was ook netjes (4 bar) en de klepspeling wijkt niet 
  schokkend af.
  Hier links de eerste schoonmaakwerkzaamheden met wat inspectie hier en 
  daar. De kleppendeksels zijn er af wat nodig is om de kleppen te gaan stellen.
  Ik ga deze nieuwe motor niet helemaal ontleden, wat goed is moet je goed 
  laten. Op dit moment gaan alleen de spruitstukken eraf en zet ik de 
  spruitstukken van mijn oude motor over. Dat doe ik omdat mijn Series 3 
  brandstof injectie heeft en de donor motor niet. Dit is immers een motor uit 
  een Series 2. Ook de dynamo, startmotor en de stuurpomp worden overgezet.
  Verder wil ik de kleppen gaan stellen en de carterpan pakkingen gaan 
  vervangen. Het stellen van de kleppen gebeurt door middel van afstelplaatjes 
  (shims), waarbij beide nokkenassen verwijderd moeten worden. Bij de oude 
  motor heb ik al eens de nokkenassen eraf moeten halen vanwege het 
  lagerschaaltjes verhaal, dus ik ken de procedure. Kleppen stellen zelf heb ik 
  nog niet eerder gedaan, dus dat wordt weer een nieuwe ervaring.
  De telling van de cilinders is zoals op de foto: 
  Links cilinder 6 en rechts cilinder 1 (En ja, dat klopt !)
  De klepspeling is gemeten en deze getallen kwamen eruit :
  Inlaat: 0.15 - 0.2 - 0.2 - 0.2 - 0.2 - 0.2  (mag 0.3 mm zijn)
  Uitlaat: 0.15 - 0.2 - 0.15 - 0.25 - 0.2 - 0.2 (mag 0.35 mm zijn)
  Een prima score volgens mij. Afstellen is wel nodig, maar alles is netjes 
  gelijkmatig ingesleten. Dus de nokkenassen eruit en de stelplaatjes gaan 
  berekenen.
  Het demonteren van de nokkenassen gebeurt door de vier bouten aan de 
  tandwielzijde los te maken en vervolgens ook de lagerkapjes. (foto boven)
  Links zijn de nokkenasssen verwijderd om zodoende de stelplaatjes op te 
  meten met een micrometer en vervolgens de nieuwe dikte per shim te gaan 
  bepalen.
  De huidige shims hebben nog ruim voldoende dikte om gecorrigeerd te 
  worden, dwz vervangen te worden door dunnere shims. 
  Hier heb ik een stoterbus met een zuignap er uit gehaald en ondersteboven 
  gelegd. Onderin de bus zie je een stelplaatje (shim) liggen. Het is belangrijk 
  dat de stoterbussen weer op dezelfde plaats terugkomen, deze zijn namelijk 
  met de rest ingesleten. Anders klopt de klepspeling weer niet.
  Nu nog de gecorrigeerde shims afwachten en dan kan alles weer 
  teruggplaatst worden.
  Met de krukas nog steeds op “nul” kan de positie van de beide nokkenassen 
  met behulp van een mal gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd worden.
 
  
  
  
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
  Ondertussen ook maar de koelwater gangen en kanalen doorgespoeld.
  Er kwam serieus veel bruine bagger uit en er waren dan ook vele liters water 
  nodig om alles goed door te spoelen.
  De volgende stap was het verwijderen van de carterpan. Ik was benieuwd 
  wat ik daar voor smurrie zou aantreffen, maar dat viel reuze mee. 
  Nieuwe pakkingen dus, krukas keerring, een afdichtring en dan kan de carterpan 
  weer terug. Mooi gezicht trouwens, een open motor. Dat zie je bij je eigen
  motor niet snel.
  Om de krukas keerring te vervangen moet de krukas pulley van de as af. 
  Onder zie je dan ook een aantal foto’s van het verwijderen van deze
  krukas pulley met daarachter de damper.
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
  Links zie je de keerring los liggen en ziet er op zich nog goed uit.
  Het probleem is alleen dat door het verwijderen van de carterpan de 
  keerring niet meer goed afdicht als deze blijft zitten. Bovendien is de oude
  van rubber gemaakt en de nieuwe van teflon.
  Hier nog een linkje met informatie over de krukas keerring van de XK motor.
  Ondertussen heb ik de carterpan schoongemaakt en overgespoten,
  het zicht mag natuurlijk ook wat hebben.
  Er waren wat onderdelen binnengekomen dus kon ik de onderkant van de
  motor afwerken met nieuwe pakkingen en een nieuwe krukaskeerring 
  De nieuwe shims zijn binnen en de nokkenassen zitten weer op hun plaats.
  De klepspeling is nu als volgt:
  UItlaat (Cil 1 t/m 6): 0.3 - 0.3 - 0.25 - 0.3 - 0.3 - 0.3
  Inlaat (Cil 1 t/m 6): 0.25 - 0.3 - 0.3 - 0.3 - 0.3 - 0.3
  Ik heb tevens de zg “Tappet Stake Down Kit” gemonteerd (foto links, plaatje 
  onder de nokkenas). Dit is om het loskomen van de stoterbussen tegen te gaan
  bij hoge temperaturen. Hierdoor kunnen ze tegen de draaiende nokken
  van de nokkenas komen wat een harde tik geeft en waardoor uiteindelijk
  de stoterbussen beschadigen.
  
 
   
 
 
  De voorste pulley is er nu af, de 
  achterste damper haal ik er met een 
  pulley trekker af. Hiervoor draai ik de 
  grote centrale bout terug op de as 
  met nog een paar mm ruimte tussen 
  damper en bout wat genoeg is om 
  alles los te krijgen.
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
  Verder alles natuurlijk in elkaar gezet en ook de nokkenassen staan weer op tijd.
  Om dit te controleren gebruik ik een mal (rode pijl), die precies in een 
  uitsparing van de as en op de randen van de kop past. Het uitgangspunt is
  de krukas op “nul” en cilinders 6 en 1 in de bovenste stand.
  De auto is weer terug uit de winterstalling en ik ben begonnen met het vrijmaken
  van de motor.
  De kop van de oude motor is er af. De dynamo, stuurpomp, startmotor 
  en beide spruitstukken moeten worden overgezet op de nieuwe motor.
  Ik heb te weinig ruimte om de oude motor langere tijd naast de nieuwe te zetten,
  vandaar deze volgorde.
  Als alles is overgezet kan de oude motor eruit, maar dat is de volgende stap.
  Onder: Stuurpomp en de dynamo zijn overgezet, tevens de uitlaatspruitstukken.
  De motorkap moet er voor de motorwissel vanaf, net als de radiator.
  De kop heb ik weer teruggezet, omdat ik de takelogen nodig heb om de 
  motor er straks uit te kunnen takelen.
  Nu ik wat meer ruimte onder de motorkap heb kan ik daar alles eens goed
  bekijken en evt roestzaken aanpakken. Zo zag ik dat de subframe rubbers
  behoorlijk slecht waren en deze ga ik dan ook vervangen.
  Nu dus alleen de motor er nog uit takelen.
                                                                      De motor is al ver afgemonteerd en het 
                                                                      moment van inbouwen komt dichterbij.
                                                                      De dynamo moet nog worden gereviseerd,
                                                                      het lager heeft speling en maakt herrie.
                                                                      Ik ga dit eerst zelf proberen, de onderdelen
                                                                      zijn los te verkrijgen, dus ik heb goede hoop.
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
  Ondertussen heb ik de lagers en de 
  koolborstels vernieuwd en tevens het huis 
  goed schoongemaakt en een nieuwe 
  verflaag gegeven.
  De subframe rubbers waren ook aan 
  vervanging toe, dus voordat de 
  motorwissel plaats gaat vinden deze ook 
  maar vervangen.
  Dus de auto opgekrikt op de kriksteunen 
  en het subframe zelf ondersteunt, zodat 
  alles goed los kwam.
  Ik ben benieuwd of de rij eigenschappen 
  hierdoor verbeterd zullen zijn.
  Als laatste klus voor de motorwissel heb ik 
  vandaag de stabilistatie rubbers en de anti 
  roll bar rubbers vervangen.
  Vervolg in deel 2
  
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
   
 
 
  