Infojaguar.nl

Mijn eigen Jaguar XJ6 Series III 4.2 uit 1979. Deel 2

Na de restauratie van de kop waren er nog meer verbeteringen, deze nieuwe pagina zal ik hier dan ook mee gaan vullen. Voor 2017 staat het in ieder geval op het programma om de startmotor te gaan bekijken, deze weigert regelmatig en dit wordt ook steeds frequenter. De hoofdremcilinder, het rempedaal blijft wat sponzig aanvoelen en nadat alles al een keer vervangen is maakt deze een goede kans op verbetering. En het stuurhuis is nu toch echt wel aan vervanging toe, deze lekt al wat jaren en de stofhoezen houden het nu niet meer. Genoeg mooie klussen in het vooruitzicht dus.

Eerst een kleine terugblik: Verbetering van het interieur

Ik had een volledig interieur van een Series III gevonden en kon daarmee mijn voorstoelen en achterbank vervangen. Met name de bestuurdersstoel was wat ingezakt en de achterbank vertoonde scheuren bovenop. De nieuwe stoelen en bank kwamen uit een jongere Series III en hebben een iets andere structuur. Hierdoor is het interieur welliswaar niet helemaal meer origineel, maar ze zien er erg goed uit en de achterbank heeft ook nog eens hoofdsteunen, die ik eerst niet had. Dus na een ritje naar Hendrikus Alkema in Baflo, Groningen, kon ik de nieuwe stoelen en achterbank gaan vervangen. Uitgedroogde raamrubbers zijn na bijna 40 jaar geen uitzondering, ik heb ze bij alle vier de deuren dan ook vervangen. De voordeuren gingen redelijk gemakkelijk, omdat je het raam volledig kunt laten zakken. Bij de achterdeuren lukt dat niet en deze moest ik dan ook behoorlijk ver uit elkaar halen.

Tussendoor ook nog andere zaken aangepakt

Zoals het vervangen van de visco-koppeling, plus de twee achterste uitlaat dempers (waarbij ik tevens een benzinelek ontdekte in de vorm van een geknikte en gescheurde slang, alleen te zien toen de oude dempers er uit waren). En ook de benzinedruk eens gemeten, deze was netjes zo'n 2.5 en 3 bar wanneer ik het vacuum van de drukregelaar los maakte. De benzinepomp is inmiddels ook vervangen, omdat die niet meer zo netjes liep en wat herrie begon te maken. De benzinedruk is hierdoor ook weer wat gestegen. Ik heb een heel net stuurhuis en een startmotor kunnen vinden bij van Harteveld in werkendam, vandaag de startmotor vervangen en ook nog een defecte verbinding ontdekt en dus een nieuw oogje aangeknepen. De auto start nu weer als nieuw. Nu alleen het stuurhuis nog vervangen. De startmotor is reeds vervangen en ik ben hier begonnen aan het stuurhuis. Ik heb geen brug of smeerput, dus eerst de auto veilig op vijf poten gezet om alles los te kunnen maken. Het oude stuurhuis is er hier onder uit en duidelijk aan vervanging toe. Er zat dan ook al geruime tijd een lekkage onder de stofhoezen. Hij gaf zich trouwens niet zomaar gewonnen, ik moest twee moeren kapot boren om de zaak los te krijgen. Misschien geen nette manier, maar ik kreeg bij deze twee moeren geen grip meer en dan was dit op dit moment voor mij de beste keuze. Nog even wachten op de nieuwe moeren, bouten en stuurkogels en dan kunnen we bijna weer rijden. Ook maar gelijk de filters en olie verversen natuurlijk. Een mooie truc om de zuiger in het stuurhuis in het midden te krijgen: Vetnippel eruit en dan met de achterkant van een 5mm boortje in de opening voelen wanneer deze in een uitsparing van de zuiger valt als je de zuiger heen en weer beweegt. Dit is het originele middden dus. Hierna de vetnippel weer terug monteren natuurlijk. Er lag een onaangename verrassing op de loer, het nieuwe stuurhuis is van een nieuwer model Series 3, en heeft dan ook andere draad voor de hogedrukslang. Een nieuwe slang besteld, maar toen bleek de kant van de stuurpomp niet meer te kloppen. Ik moest dus creatief worden om te hogedrukslang aan te passen door de oude wartel over te gaan zetten op de nieuwe slang. De wartel overzetten hoefde uiteindelijk niet, de oplossing bleek namelijk in een onverwachte hoek te liggen. Het gedeelte van de stuurpomp waar de wartel in wordt gedraaid bleek je te kunnen verwisselen. De onderste foto is van het stuurhuis met nieuwe slangen.
Copyright © 2010-2017    |    Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten worden ontleend.    |    Last update: October 2017    |    Statistics