Mijn eigen Jaguar XJ6 Series III 4.2 uit 1979. Deel 1
1979 was het jaar dat de Series III voor het eerst op de markt kwam en alleen
nog maar in het wit of rood te verkrijgen was. Deze foto toont mijn auto net
na de aankoop, februari 2010. Inmiddels heb ik behoorlijk veel aan
verbetering gedaan, wat ik hier dan ook met tekst en foto's wil delen.
Het begin
Een van de eerste dingen die ik heb aangepakt is het vernieuwen van alle
brandstofslangen en waterslangen inclusief alle slangenklemmen. De
brandstofslangen bij de injectoren zijn vaak hard en vertonen scheurtjes wat
brandstoflekkage en zelfs brand kan veroorzaken.
Tijdens het vervangen van de brandstofslangen stuitte ik op de
injectorrubbers die aan vervanging toe waren. Het kleine rubber zorgt voor
afdichting van de injector in het inlaatspruitsuk en vertoont hier duidelijk
uitdroging. Als je de injector met de hand kunt verdraaien terwijl deze nog
gemonteerd is weet je dat het foute boel is. Het gevolg is valse aanzuiging van
zuurstof, schudden van de motor ed.
Nokkenassen en timing
Rommelig lopen van de motor kan diverse oorzaken hebben. Bij het
controleren van de klepspeling ontdekte ik een serieus probleem bij de
nokkenaslagers. Vervangen van de lagerschalen bleek noodzakelijk, tevens
bleek de timing van de beide nokkenassen niet te kloppen en de ketting stond
te slap.
Dus de ketting spannen en de nokkenassen op tijd zetten. De nokkenastiming
controleer je met een speciale mal die precies op de as moet passen en goed
aan moet sluiten op het huis. In geval dat het niet klopt (zoals bij mij het geval
was) moet je de flens en tandwielkrans van elkaar scheiden, zodat je de
nokkenas in de juiste stand kunt draaien.
In de natte wintermaanden is er tijd om de grote klussen uit te voeren, zo
bleek dat er bij de voorwielophanging het nodige aan vernieuwing toe was.
Wat na dertig jaar natuurlijk ook niet zo verwonderlijk is. En na het
vernieuwen van fuseekogels, schokbrekers, ophangrubbers ed staat de Jaguar
in de winterstalling te wachten tot het droge weer is aangebroken.
De injector kabelboom van een Series III 4.2
(Mijn zoontje keek nieuwsgierig mee)
Bijna iedere Series III heeft er last van: Een verweerde kabelboom rondom de
injectors en slechte connectors die geen goed contact meer maken met alle
ellende van dien. Een (niet zo fraaie) optie is om de connectors af te knippen
en de draden rechtstreeks op de contacten van de injectors en / of sensors te
solderen. Dit gaat redelijk tot goed zolang de bedrading zelf geen problemen
geeft. Een andere optie is om een nieuwe kabelboom te kopen, die zijn
leverbaar maar ook zeer prijzig.
Het moet natuurlijk een leuke hobby blijven dus daarom heb ik besloten om
zelf een kabelboom te gaan maken. Na wat uitzoekwerk en door het schema
en de oude kabelboom uit te pluizen had ik voldoende materiaal om te gaan
beginnen.
De oude aangegegoten connectors waren nog bruikbaar genoeg om hier de
nieuwe bedrading aan vast te gaan maken.
De nieuwe kabelboom kreeg al snel vorm en was uitendelijk klaar voor
inbouw.
Uiteindelijk gereed en klaar om ingebouwd te worden.
En eenmaal ingebouwd start de motor weer prima.
Het dashboard
Door de jaren heen is het hout van het dashboard er niet mooier op
geworden. Demonteren en restaureren was dan ook de volgende stap. Een
leuke klus met uitzicht op een mooi resultaat.
Ik ben begonnen met de meters te demonteren in de hoop op deze manier
het hout te kunnen verwijderen. Dit bleek echter de verkeerde volgorde te
zijn.
Het metalen frame met hout en meters moet eerst worden verwijderd,
waarna je in alle ruimte alles kunt demonteren. Alle bedrading van de meters
zijn met stekkers op de kabelboom aangesloten en zijn eenvoudig los te
maken.
Verder heb ik alle metalen randen van de meters losgemaakt, schoongemaakt
en opnieuw mat zwart gespoten. Nu alleen nog het hout gaan bewerken en
alles terug monteren.
Vervolgens ben ik begonnen met het verwijderen van de oude politoerlaag.
Doordat de oude laag verhard is kon ik deze gemakkelijk met een beitel los
stoten, zonder het hout te beschadigen. Na vijf keer lakken met blanke lak en
tussendoor steeds met fijn schuurpapier (korrel 2000) schuren kon ik na het
uitharden beginnen met het polijsten van de nieuwe laklaag. Uiteindelijk kon
alles teruggemonteerd worden, inclusief nieuwe lampjes voor de diverse
tellers.
Het nu weer complete dashboard staat te wachten op de montage in de auto.
De klus is geklaard, de laatste schroeven zijn vastgedraaid en de auto is aan
de binnenkant schoongemaakt. Natuurlijk een stukje gereden en het is weer
een genot om naar het dashboard te kijken, dit is wel heel gevaarlijk
trouwens.
Op de fout in het begin na (ik dacht het hout er af te kunnen krijgen zonder de
gehele metalen plaat los te maken) is alles goed verlopen. Het terugbouwen
was toch wel een flinke klus, het past allemaal maar net en je wilt niets
beschadigen natuurlijk. Voordat ik alles ging vastschroeven heb ik wel eerst de
functies van alle klokjes en lampen getest.
Koprevisie
Op naar de volgende ingrijpende klus.
Zoals eerder geschreven was er een probleem met de nokkenaslagers. Deze
had ik al vervangen, maar er bleef nog steeds een tik bovenin de kop van de
motor zitten. Daarom de stoute schoenen maar aangetrokken en besloten de
kop van de motor af te halen. Na diverse voorbereidingen was het dan zo ver.
Met spanbanden die ik aan schommelhaken had bevestigd kon ik de kop
eigenlijk zonder al te veel problemen optillen. Vaak zijn de stuts die doorlopen
tot onder in het blok verkleefd met de kop en is het een heel gedoe de kop los
te krijgen, gelukkig was dit nu niet het geval. Na de kop hoog genoeg opgetild
te hebben kon ik er een plank onder schuiven en vervolgens konden we de
kop naar de werkbank dragen.
Hier ligt hij dan, klaar om gedemonteerd te worden.
De spruitstukken moesten er natuurlijk afgehaald worden en daarna kon de
kop naar het revisiebedrijf (Broos Motoren Revisie in Breda) voor inspectie en
revisie waar nodig. Dit is inmiddels gedaan en de kleppen en klepzetels
moeten geslepen worden, alle zes de klepgeleiders aan de uitlaatkant hebben
speling en alle klepveren hebben veel van hun veerkracht verloren en worden
dus vervangen. De speling op de klepgeleiders wordt verholpen door er
nieuwe geleiderbussen in te persen, een mooie klus voor het revisiebedrijf.
Ondertussen heb ik het inlaatspruitstuk onder handen genomen door diverse
pakkingen en de injectorrubbers te vernieuwen. De gasklep en de overrun
valve die vaak vervuild zijn doordat de carteronluchting op de inlaat is
aangesloten zijn grondig schoongemaakt.
En als de waterrail er toch af is gehaald is het een kleine moeite om gelijk de
thermostaat en natuurlijk ook hier de pakkingen te vernieuwen.
De kop is gereviseerd en terug bij de auto.
Uiteindelijk konden de kleppen hergebruikt worden, zijn de klepgeleiders aan
de uitlaatkant vervangen, de klepveren vervangen en klepzittingen en kleppen
geslepen en natuurlijk gesteld.
De spruitstukken had ik al voorbereid en kunnen terug op de kop worden
gemonteerd. Aan de uitlaatkant heb ik ook de tapeinden vervangen en verder
aan de inlaat en uitlaat nieuwe moeren en sluitringen gebruikt.
De kop is afgemonteerd en klaar om weer op het blok geplaatst te worden.
Hier gebruik ik een takel om de kop voorzichtig en gedoseerd op het blok te
laten zakken.
Na wat proberen om de kop precies recht boven het blok te positioneren lukte
het en ligt de kop weer op zijn plaats op het blok. Hier zijn de kopmoeren met
het juiste moment en in de juiste volgorde aangedraaid. De timing van de
nokkenassen bleek nog te kloppen en zo kon alles weer terug in elkaar
worden gezet.
De klus is geklaard.
Alles zit weer op zijn plek en alles werkte ook gelijk in 1 keer goed. De
watertemperatuur komt met de nieuwe thermostaat ook weer netjes op bijna
90 graden.
Het terugplaatsen van de motorkap bleek onverwacht toch nog een lastige
klus.
Dus ook na dit avontuur is de Jaguar weer helemaal klaar voor gebruik !
Copyright © 2010-2021 | Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten worden ontleend. | Last update: March 2021 | Statistics